Com
a educadores i adults que constituïm un dels punts de referència
pels infants, hem de tenir present que és de gran importància el
nostre rol en l'educació emocional, ja que per imitació els infants
aprenen a desenvolupar i posar en pràctica la seva pròpia
intel·ligència emocional.
Amb
les nostres propostes i comportament els oferirem un clima de
seguretat, respecte i de confiança.
També som les encarregades de desenvolupar la seva capacitat empàtica amb els altres infants i els adults de la comunitat docent.
Un
altre de les funcions més importants que tenim com educadors
infantils és organitzar i canalitzar els estímuls ambientals per a
afavorir les situacions d'aprenentatge, de comunicació, d'intercanvi
i de creació; totes plegades, situacions de progrés individual i
col·lectiu. És per això que cal que estimulem
als infants en els seus processos cognitius; sempre tenint present a
la família per solucionar de manera conjunta problemes o conflictes
que pugin sorgir des de les aules o a casa.
Plantegem
problemes i situacions per tal que l’infant vagi modificant els
esquemes d’actuació habituals procurant crear un ambient que ajudi
el nen a interessar-se per explorar, plantejar coses i modificar els
seus esquemes partint dels que ja té. Cal reforçar
la seva personalitat i promoure la interacció amb els companys
organitzant
les activitats de grup de diferents maneres:
- De manera cooperativa.
- De manera competitiva
- De manera individualista
La
nostra interacció vers als infants és una font inesgotable
d'oportunitats per treballar el desenvolupament emocional. És per
això, que comprenem que exercim un paper de líder dins de l'aula i
com a tal necessitem tenir determinades competències emocionals per
a que aquestes puguin servir de model als infants com són:
coherència, límits clars, afecte, separació, hàbits, reflexió,
optimisme i capacitat de comunicació.
En
conclusió, entenem que som els encarregats d'interactuar en els
conflictes que es produeixen en l'aula adoptant un paper mediador per
tal d'enfortir les competències emocionals de l'alumnat per a que
aquests interactuïn de manera adequada amb l'entorn, contribuint
d'aquesta manera a prevenir i resoldre els conflictes sorgits en les
aules. I també som els encarregats de transmetre i comunicar a les
famílies les diferents situacions que es produeixen a l'aula, per
tal d'actuar de manera semblant.