La implicació de les famílies i l'equip

La implicació de l’equip d’educadors és molt importat en tots els casos.
Primer de tot, per fer que els espais on realitzem les activitats per treballar les emocions d’alegria i tristesa, tant en la mateixa aula com en la sala de psicomotricitat, siguin enriquidors generant iniciativa i descoberta per part dels infants, però en el nostre cas, sobretot, per ajudar a resoldre conflictes i adonar-se del benestar d’un mateix i dels altres, perquè guanyin confiança en resoldre de forma autònoma conflictes, per observar i per intervenir, per reproduir i per fer-se escoltar.

En segon lloc, les educadores estem per motivar als infants amb les nostres activitat i amb elles li volem donar sentit al que els hi ensenyem. Un bon exemple, és el fet de fer servir un fil conductor entre les activitats que parlen dels sentiments d’alegria i tristesa com és el senyor Potato. D’aquesta manera els infant poden intuir que anem a treballar, saben que en aquell moment toca parlar del que ens fa contents i del que ens fa posar tristos, i per els demés també.

També les educadores amb les activitats de compta contes, fem una representació dels sentiments i després conviden a que cada infant aporti allò que en sap sobre el tema amb les seves experiències i les seves emocions.

Pel que fa en el descobriment, l’exploració de nous continguts, en un principi, la treballem de forma dirigida; com per exemple quan expliquem als infants que no s’ha de fe mal i que no s’ha de pegar perquè fa mal als altres i els fa posar molt tristos. Tot això, en un començament es fa de forma guiada però, poc a poc, els infants comencen a ser més autònom en la resolució de conflictes. Cal dir que també anem verbalitzant el què es va fent i el que sentim com és el cas de l’activitat inicial amb el Sr. Potato, per fer un ús del llenguatge específic dels sentiments ajudant als infants a adonar-se del que és va fent i sentint en cada moment.


Per últim, les educadores elaborem instruments de registre per anotar diferents observacions dels progressos dels infants, que després serviran per facilitar la informació amb les famílies sobre els infants, i també, per més endavant saber l’adequació de les activitats per treballar aquesta unitat didàctica Com estàs?.


La implicació de les famílies a l’aula.
La participació de les famílies a l’aula es beneficiosa, no només des del punt de vista de les trobades informals d’entrades, sortides, entrevistes, contactes diaris... sinó que també fem una més amplia previsió de la seva participació en alguna de les activitats com és el cas de les activitats de psicomotricitat, on fem que cada setmana vingui un familiar a compartir aquesta hora amb ells.
Per aquesta raó, considerem que és importat compartir amb les famílies els objectius plantejats en les activitats, com és el respecte vers els altres i de prendre consciència de les emocions pròpies per després conèixer les dels altres. Els familiars d’aquesta manera veuen com intervenim per optimitzar el desenvolupament dels infants.
Creiem que amb la participació de les famílies, és pot guanyar riquesa i diversitat en les activitats proposades fent servir el potencial d'aquestes i la seva forma d’actuar envers els sentiments d’alegria i tristesa.
Per últim, amb la seva implicació, els familiars tenen la possibilitat de veure als infants en un entorn diferent i a la inversa, els educadors veure com els familiars actuen en un entorn diferent amb els seus fills i filles i de com els infants actuen amb ells."